tisdag 22 januari 2013

Vägrar betala licens för min dator!

Jag höll på att sätta teet i vrångstrupen idag när jag såg i DN att man nu är eller blir skyldig att betala TV-licens för sin dator med internetuppkoppling och Ipad. Allvarligt så har jag god lust att medvetet bryta mot den lag som är uppenbart omoralisk.

Är det verkligen rimligt att den dator som är inköpt för i första hand arbete ska vara licenspliktig till radiotjänst för att SVT (eller som tydligen redan Tv4) väljer att lägga ut sina program på Internet? Och bara för att jag bor i Sverige. Hade jag bott var som helst annars i världen skulle jag kunna fortsätta titta på SVT hur mycket som helst utan att vara licensskyldig.

Nej, detta visar hur förlegat och ohållbart systemet med TV-avgift är. I vår familj har vi visserligen förnöjt oss med att avvisa alla inbitna tjänstemän och licensjägare från radiotjänst med att vi inte har någon TV-mottagare, vilket mötts med en viss uppenbar skepsis. Men jag kan tycka att man helt enkelt borde finansiera detta rakt av via skattsedeln. Det ytterst märkliga är att regeringen tycks strunta i den gedigna utredning som föreslagit just detta. Nej, precis som annan infrastruktur i samhället, vägar och järnvägar t ex (där finns ju i o f s en del avgifter i bilden också). Släpp Public Service fri!

Mer i DN 1, 2, 3

7 kommentarer:

Unknown sa...

Det är den nuvarande regeringen som 2007 beslutade att TV-avgiften skulle vara teknikneutral.

Segersam sa...

Om det är teknikneutralt så är det ju konstigt om man inte borde betala licens för sin Iphone då!?!

Eller kikare, om man tittar på grannens TV genom fönstret!?!

Gustav sa...

Man betalar ju per hushåll. Inte per enhet. Alla har väl en TV så jag förstår inte riktigt problemet.

Segersam sa...

Vi har ingen TV!

Det kanske inte framgick tydligt, men det är alltså anledningen att vi med viss skadeglädje avvisar alla påringningar från radiotjänst

Segersam sa...

Och Gustav, om det nu är så att alla i princip har TV, varför ska man då ha en särskild avgift??

Är det inte bättre att låta TV:n vara fri på samma sätt som skolan eller vägarna? Tänk vad onödig administration man sparar.

Gustav sa...

Gillar man inte Public Service (d.v.s SVT, SR och UR) så kan jag förstå att det svider med en obligatorisk avgift.
Personligen uppskattar jag reklamfri TV och radio. Jag tror att de flesta föredrar SVT framför kommersiell smörja. Då får det också kosta några kr.

Andelen som saknar TV är försumbar.

Segersam sa...

Ja, jag sa inte att vi skulle slopa public service! Bara att vi kan ta bort den otidsenliga avgiften och finansiera allt via statsbudgeten i stället som annan offentlig verksamhet