torsdag 16 oktober 2014

Genombrott för felaktigt dömda

Idag har HD kommit med domen i det mål jag följde på plats för några veckor sedan. En pappa från Västsverige frias nu från anklagelserna och tidigare domar om att han skulle ha skadat sitt barn genom att skaka det. Tack och lov för det - det kan komma att, som DN påpekar, innebära att många andra familjer som på liknande sätt drabbats av dessa anklagelser nu kan få lite hopp i en annars mycket mörk tillvaro.

Saken är ju den som jag tidigare beskrivit att på grund av den diagnos som nu HD säger att "Det kan konstateras att det vetenskapliga stödet för diagnosen skakvåld allmänt sett har visat sig vara osäkert", så har flera familjer fått sina barn omhändertagna, i vissa fall mer eller mindre för gott, har föräldrar suttit i fängelse, i bland flera år, och har ännu fler anklagats och få stå ut med att stämplas som misstänkta barnmisshandlare av socialtjänst och omgivande samhälle, även om de inte blivit dömda i rätten. Detta är naturligtvis helt fruktansvärt och en rättsskandal utan dess like. Ja, jag skulle påstå mycket värre än Thomas Quick-skandalen som ju "bara" drabbade en person.

Nu ser jag fram emot att alla dessa personer ska få upprättelse, bland annat pappan från Flen som just nu (onsdag-fredag) sitter i rättegång i Svea Hovrätt. Han har för övrigt suttit häktad sedan i mars, med restriktioner fram till sommaren, något som i sig är horribelt. Men som statsrådet Ygeman (S) tycker är bra tydligen...

Vi kommer inom RFFR där jag är ordförande att göra vad vi kan för att hjälpa alla dessa familjer varav många är medlemmar hos oss.

Aftonbladet

Inga kommentarer: